З розвитком інформаційного суспільства та суспільних відносин виникає необхідність надання адміністративних та інших публічних послуг в електронній формі. Електронна послуга — адміністративна послуга, що надається суб’єкту звернення в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.
В Україні за останні роки значно активізувався процес впровадження електронного урядування (так зване е-урядування), як на рівні центральних органів виконавчої влади, так і на рівні органів місцевого самоврядування. Багато українських міст вже мають конкретні напрацювання у цій сфері і місто Суми не є виключенням. Незважаючи на складну суспільно-політичну ситуацію в країні, модернізаційні процеси на рівні органів місцевого самоврядування тривають – впроваджуються нові інструменти електронного урядування, оновлюються офіційні веб-сайти міських рад, розробляються електронні інструменти взаємодії з громадянами, розвиваються практики електронної участі громадян тощо. При цьому ініціатива, яка йде від органів місцевого самоврядування, дуже важлива, оскільки засвідчує розуміння значимості та актуальності даних реформ з боку місцевих лідерів,
У цьому потужному, стрімко розвиваючому процесі впровадження електронних послуг значну роль відіграють Центри надання адміністративних послуг, що виконують такі завдання:
- організація видачі результату надання електронної послуги в паперовій формі;
- отримання інформації про надання електронних послуг для забезпечення здійснення загального контролю та координації надання адміністративних послуг на відповідній території;
- організація допомоги суб’єктам звернення під час отримання електронних послуг;
- реалізація можливості отримання дистанційної консультації, дистанційного запису на прийом, попереднього замовлення адміністративної послуги з наступним поданням оригіналу пакета документів, дистанційна оцінка якості надання адміністративної послуги, подання скарги щодо порушення порядку надання адміністративної послуги.
Відтак відвідувачів ЦНАП у м. Суми забезпечені можливістю дистанційного доступу до повної, актуальної та достовірної інформації про адміністративну послугу, яка розмішена на офіційному веб-сайті ЦНАП та інформаційному порталі СМР. Крім того, забезпечена можливість дистанційного доступу суб’єкта звернення для завантаження, заповнення та друку електронних заяв та інших документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем. Разом з тим, суб’єкти звернень можуть зареєструватися онлайн в електронній черзі ЦНАП та перевірити свій статус в ній. У залах очікування ЦНАП працюють інформаційні термінали самообслуговування. На веб-сайті ЦНАП працює функція зворотного зв’язку. Заявники мають можливість проконсультуватися он-лайн з будь-якого питання, що входить до повноважень ЦНАП та залишити свій відгук щодо роботи адміністраторів або ЦНАП в цілому.
На даний час адміністратори ЦНАП приймають документи в паперовому вигляді під час візиту суб’єкту звернення до ЦНАП, разом з тим, є певний перелік послуг, де замовники послуг можуть замовити послугу он-лайн. До них відносяться:
- Послуги Держгеокадастру (витяг з НГО про земельну ділянку, витяг з ДЗК, державна реєстрація земельної ділянки тощо)
- Послуги Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Сумській області (реєстрація декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства).
- Послуги Департаменту екології та охорони природних ресурсів Сумської ОДА (декларація про відходи).
- Послуги ДАБІ в Сумській області та управління ДАБК СМР (реєстрація декларацій про готовність об’єкта до експлуатації та повідомлень про початок будівельних робіт, заяв на видачу дозволу та сертифікату відповідності).
- Послуги управління «Центр надання адміністративних послуг у м. Суми» Сумської міської ради (реєстрація ФОП та юридичних осіб та нерухомого майна, отримання відповідних інформаційних довідок з реєстрів).
- Послуги Департаменту соціального захисту населення СМР (призначення житлових субсидій).
- Послуга Сектору у Сумській області Державного агентства водних ресурсів України (дозвіл на спеціальне водокористування).
При отриманні зазначених послуг суб’єктом звернення заяви також здійснюють оплату за надання адміністративної послуги в електронній формі (у разі надання платної адміністративної послуги).
Реалізація суб’єктом звернення такої можливості передбачає наявність декількох умов для вдалого оформлення адміністративної послуги - це проведення електронної ідентифікації суб’єкта звернення (наявність електронного підпису), розроблення та затвердження електронних форм заяв та інших документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, а також запровадження міжвідомчої електронної взаємодії.
Результат надання електронної послуги у паперовій формі може бути виданий суб’єкту звернення безпосередньо суб’єктом надання адміністративної послуги або центром надання адміністративних послуг відповідно до встановленого порядку надання адміністративної послуги. Зокрема в ЦНАП м. Суми організована видача довідок Держгеокадастру.
Сподіваємося, що такий підхід до розвитку системи надання електронних адміністративних послуг дасть змогу, зокрема:
- покращити якість надання адміністративних послуг для громадян та суб’єктів господарювання відповідно до європейських вимог;
- підвищити ефективність роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування і досягти якісно нового рівня управління державою, що базується на принципах результативності, ефективності, прозорості, відкритості, доступності та підзвітності;
- зменшити ризик корупції під час надання адміністративних послуг;
- стимулювати розвиток інформаційного суспільства в Україні.
У перспективі будемо прагнути до забезпечення виконання всіх етапів (процедур), передбачених порядком надання адміністративної послуги в електронній формі, а також отримання адміністративної послуги на підставі даних, відомих про фізичну або юридичну особу та забезпечення реалізації доступу суб’єктів звернення до електронних послуг мобільні додатки, які взаємодіють з єдиним державним порталом адміністративних послуг згідно з єдиними визначеними вимогами, створення особистого кабінету користувача.
Перейти на сторінку з переліком доступних електронних послуг можна за посиланням: http://cnap.gov.ua/node/964