Мін'юст вніс зміни до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України.
Так, нотаріус перевіряє відсутність прав малолітніх і неповнолітніх дітей, недієздатних або обмежено дієздатних осіб на користування нерухомістю, що відчужується, на підставі відповідної заяви відчужувача. Таким чином, більше не вимагається довідка про склад сім'ї житлово-експлуатаційної організації, квартального комітету чи іншого уповноваженого органу з питань реєстрації місця проживання.
Також передбачено, що у справах нотаріуса залишаються копії висновку про вартість майна, складеного суб'єктом оцінної діяльності, та документу, що підтверджує його повноваження. На копіях проставляється позначка «згідно з оригіналом» із зазначенням дати та проставлянням підпису нотаріуса. Звіт про оцінку майна повертається особам, які його подали.
Зміни стосуються і оформлення спадщини.
Встановлено, що місце відкриття спадщини підтверджується довідкою про реєстрацію / місце проживання виконавчого органу сільської, селищної або міської ради, сільського голови. Якщо останнє місце проживання спадкодавця було на території України, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження, нотаріусу подається відповідна заява спадкоємця.
При одночасному відкритті спадкових справ різними нотаріусами за місцем відкриття спадщини спадкова справа передається до того нотаріуса, у якого згідно з паперовими носіями спадкову справу відкрито раніше.
У випадку припинення нотаріальної діяльності приватного нотаріуса або тимчасового блокування доступу до Державного реєстру прав за заявою усіх спадкоємців спадкову справу може бути передано іншому нотаріусу в межах одного нотаріального округу. Останній зобов'язаний прийняти її у провадження. Те ж саме може бути зроблено при ліквідації державної нотаріальної контори або припиненні нотаріальної діяльності приватного нотаріуса. Спадкова справа передається для ведення іншому нотаріусу після закінчення встановленого законодавством строку для прийняття спадщини та до видачі свідоцтва про право на спадщину спадкоємцям. Заява про передачу спадкової справи подається спадкоємцями особисто нотаріусу, який веде зазначену справу. Достовірність підпису на заяві спадкоємців має бути завірена нотаріально.
У нотаріальних округах, де не зареєстровано діяльність приватних нотаріусів та не функціонують державні нотаріальні контори, спадкова справа передається для ведення державним або приватним нотаріусам іншого нотаріального округу на підставі наказу відповідного головного територіального управління юстиції.
Крім того, врегульовано питання накладення і зняття заборони на відчуження грошових сум:
- накладення заборони на відчуження грошових сум, що будуть зараховані заявником вимоги, визначеним відповідно до частини четвертої статті 65-2 Закону «Про акціонерні товариства», на рахунок умовного зберігання (ескроу);
- реєстрація заміни предмета обтяження;
- зняття заборони відчуження грошових сум і реєстрації припинення обтяження: здійснюється на підставі заяви обтяжувача (особи, в інтересах якої встановлено обмеження, або осіб, що встановлюють обмеження).
Зміни передбачено наказом Мін'юсту від 4 грудня 2017 року № 3851/5, який набрав чинності сьогодні, 8 грудня.