З 2016 року в Україні запроваджено паспорт громадянина України у формі ID-картки, який містить безконтактний електронний носій.
При цьому нова ID-картка, до завершення паспортної реформи, використовується в Україні нарівні з попереднім зразком паспорта громадянина України у формі книжечки (зразка 1994 року), що видавався громадянам раніше. Однак не слід забувати, що сучасні технології дозволяють підробити паспорт-книжечку зразка 1994 року навіть у «домашніх» умовах, тому такий документ, на жаль, не може бути використано як надійний засіб ідентифікації особи.
Початок використання ID-картки є черговим кроком української держави у напрямі євроінтеграції та розвитку електронного урядування в Україні. Перевагами ID-картки є високий рівень захисту. Саме безпека є головним мотивом запровадження біометричних документів у всьому світі. Завдяки вбудованому електронному чіпу ID-картку на сьогоднішній день неможливо підробити.
При цьому, ID-картка є самодостатнім посвідченням особи без обов’язкової необхідності зчитування даних з чіпу і жодним чином не обмежує можливості українців щодо користування банківськими або іншими послугами.
Згідно з листами та роз’ясненням Національного банку України про ідентифікацію особи з допомогою ID-картки від 21.04.2017 року, для того, щоб зчитувати з електронного носія ID-картки дані про особу, в тому числі її місце проживання або перебування, у банків є усі необхідні програмно-технічні комплекси.
Якщо ж у банку немає спеціального пристрою для зчитування даних, то громадянин може в анкеті-опитувальнику банку вказати інформацію про фактичне місце свого проживання, яку підтверджує своїм підписом і несе за це повну відповідальність.
Юридичним підтвердженням відомостей про місце реєстрації є довідка про реєстрацію місця проживання особи (додаток 13), яка видається органами реєстрації. Разом з тим, з метою уникнення ускладнень із підтвердженням місця реєстрації територіальними органами та підрозділами ДМС, разом із ID-карткою безкоштовно на вимогу особи видається паперовий витяг з Єдиного державного демографічного реєстру, який не потрібно носити із собою – він надається лише у випадках, коли необхідно підтвердити документально місце реєстрації і установа не має технічної можливості зчитування ID-картки.
Останнім часом всі найбільш важливі послуги в Україні (окрім банківських, це також медичне забезпечення, документування та інші) поступово позбавляються залежності від реєстрації місця проживання особи. Така реєстрація потрібна лише місцевій громаді для якісного планування систем життєзабезпечення. Варто зазначити, що наразі у багатьох містах створюються реєстри територіальних громад, до яких повинні отримати доступ всі зацікавлені служби, які можуть самостійно брати всю необхідну для роботи інформацію про місце реєстрації певного громадянина. Такі реєстри вже існують в багатьох містах та селищах, яскравим прикладом при цьому є місто Дніпро, де система обміну інформацією між комунальними службами та реєстром територіальної громади на сьогодні є однією з найефективніших.
Державна міграційна служба України реагує на всі звернення громадян щодо будь-яких штучних обмежень у використанні ID-картки. Водночас такі факти носять виключно локальний характер та після звернення до керівників відповідних установ питання вимагання будь-яких додаткових документів від власників ID-карток, як правило, успішно знімаються.
Для інформування ДМС про факти обмеження в отриманні послуг із використанням ID-картки можна використовувати сервіс «Електронна приймальня» на сайті міграційної служби.